@article { author = {Bostan (Najafi), Hossein}, title = {Methodological Strategy of Allameh Tabatabaee and Measuring its Capacity toward the Development of Islamic Sociology with the Emphasis on the Domain of Family and Gender}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {11-34}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In relation to the social thought, Allameh Tabatabaee like any social thinker has relied on a collection of methodological foundations as well as the application of appropriate research methods. Since Allameh has been considered as a thinker with different sciences, he profits various methods in regard with the social domains. So that, he takes advantage of methods of interpreting the texts as the interpreter of Holy Quran, and takes advantage of rational method as a philosopher, and profits the theological methods as a theologian, and profits the jurisprudential method as a jurisprudent, and takes advantage of historical method as a historian. However, his concern has not been whether these various methods can be observed in a coherent framework. In this regard, the main question of this writing is the way of achieving a coherent multi-method pattern with the capacity of application in social sciences including the domain of sociology of family and gender through this methodology. Accordingly, it has been endeavored to clarify Allameh Tabatabaee’s paradigm bases effective on the development of a methodological system in favor of social sciences and after that, the favorable pattern can be illustrated considering the necessities of changing his methodology into a comprehensive and efficient one related to the social sciences particularly in terms of utilizing different methods mainly the experimental method.}, keywords = {methodology of religious studies,Allameh Tabatabaee,Islamic sociology}, title_fa = {رهیافت روش‌شناختی علامه طباطبایی (ره) و ظرفیت‌سنجی آن برای تولید جامعه‌شناسی اسلامی با تأکید بر حوزة خانواده و جنسیت}, abstract_fa = {علامه طباطبایی در اندیشة اجتماعی خود - مانند هر اندیشور اجتماعی دیگری - ناگزیر از اتخاذ مجموعه‌ای از مبانی روش‌شناختی و به‌کارگیری روش‌های تحقیق مناسب بوده است. علامه اندیشوری ذوعلوم و ذوفنون است و مباحث وی در حوزه‌های اجتماعی، نوعی چندروشی تجزیه‌ای را به نمایش می‌گذارد که به موجب آن از روش‌های گوناگون به فراخور مورد استفاده می‌شود؛ بدین معنا که علامه به عنوان مفسر قرآن از روش‌های تفسیر متن، در جایگاه فیلسوف از روش عقلی، به عنوان متکلم از روش‌های کلامی، در مقام فقیه از روش فقهی، به عنوان مورخ از روش تاریخی و ... بهره می‌گیرد؛ اما اینکه این روش‌های متنوع در یک چارچوب منسجم و یکپارچه ملاحظه شوند، دغدغه و مسئلة ایشان نبوده است. براین‌اساس پرسش اصلی این نوشتار آن است که چگونه می‌توان از درون این روش‌شناسی، به یک الگوی چندروشی یکپارچه با قابلیت کاربرد در علوم اجتماعی ازجمله در حوزة جامعه‌شناسی خانواده و جنسیت دست یافت؟ به منظور دستیابی به این هدف، کوشش شده مبانی پارادایمی علامه طباطبایی که در تدوین یک نظام روش‌شناختی یکپارچه برای علوم اجتماعی اثرگذارند، مشخص شوند و سپس با توجه به استلزامات تبدیل روش‌شناسی ایشان به یک روش‌شناسی جامع و کارآمد در زمینة علوم اجتماعی به‌ویژه از حیث استفاده از ظرفیت روش‌های گوناگون به‌ویژه روش تجربی، الگوی موردنظر ترسیم شود.}, keywords_fa = {روش‌شناسی مطالعات دینی,علامه طباطبایی (ره),جامعه‌شناسی اسلامی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_57789.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_57789_b068934b7afa509644537aa781a09e7f.pdf} } @article { author = {Mortazi, Ahmad and Nezhad Salariyeh, Mahjoobeh}, title = {The Effect of Goodwill on the Affirmation of the Option of Concealing Defects in Marriage}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {35-67}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Marriage contract is of limited and definite cases leading to cancellation due to its importance and effect on community and general order. Among them it can be referred to Tadlis which is concealing defects or manifesting the excellence attribute being conditioned as the colluded provision for the person subject to provision in marriage contract and after marriage it is identified that the person is not of provisioned attribute. According to the article 1128, there is no doubt in the affirmation of option due to concealing defects in marriage and there is consensus on its affirmation among the jurisprudents and lawyers. However, what is on the dispute and doubt is the effect of the existence of goodwill on the defecting and subject to provision person, so that the committed person should be of goodwill in concealing his effects not be of ill will and deceit. According to the authors of the present research, it is considered the right of abrogation in this case due to option of concealing defects for the person who favors from the commitment. Since according to some jurisprudents, the absoluteness of legal articles as well as the view of some lawyers and referring to the absoluteness of prevalent reasons including narrations related to the defects of permissibility of the abrogation of marriage , deceit, sale with making a profit, and also the stated indexes for the civil devise on one hand and lack of the specific opposite reason on the other hand, it is proved the option of concealing defects in assuming the lack of ill will and the purpose of deceiving and even in case of the existence of goodwill and merely the existence of ill will is not the reason for the affirmation of option of concealing defects in marriage..}, keywords = {goodwill,concealing defects,Marriage,defects of permissibility of the abrogation of marriage,option of concealing defects}, title_fa = {اثر حسن نیت در ثبوت خیار تدلیس در نکاح}, abstract_fa = {عقد نکاح به سبب اهمیت و تأثیر آن در جامعه و نظم عمومی، موارد انحلال مشخص و محدودی دارد که از این موارد می‌توان به تدلیس یاد کرد. مراد از تدلیس، پنهان کردن نقص و عیب یا ابراز صفت کمالی است که برای مشروط‌علیه به صورت شرط تبانی در عقد یا صریح ضمنی، شرط می‌شود و پس از عقد روشن می‌گردد که مشروط‌علیه دارای صفت شرط‌شده نیست. در ثبوت خیار به سبب تدلیس در نکاح، بنا بر مادة 1128 قانون مدنی هیچ تردیدی وجود ندارد و فقیهان و حقوق‌دانان بر ثبوت آن اتفاق‌نظر دارند؛ ولی آنچه محل بحث و تردید است، اثر وجود حسن‌نیت در مدلّس و مشروط‌علیه است؛ بدین‌معنا که فرد متعهد در انجام تدلیس خود حسن‌نیت داشته باشد، نه سوء‌نیت و قصد فریب و خدعه. در این صورت نیز به نظر نگارندگان پژوهش پیش‌رو که به روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای نگاشته شده، برای متعهد‌له، حق فسخ به سبب خیار تدلیس ایجاد می‌شود؛ زیرا بنا بر قول برخی از فقیهان، اطلاق مواد قانونی و دیدگاه برخی حقوق‌دانان و به استناد اطلاق ادلة باب، اعم از روایات مربوط به عیوب مجوز فسخ نکاح، غشّ، بیع مرابحه، تصریه و تدلیس ماشطه و نیز شاخص‌های مطرح برای حیلة مدنی از یک سو و نبود دلیل خاص مخالف از سوی دیگر، خیار تدلیس، در فرض نداشتن سوء‌نیت و قصد فریب و در صورت وجود حسن‌نیت نیز اثبات می‌شود و فقط وجود سوء‌نیت، دلیل ثبوت خیار تدلیس در نکاح نیست.}, keywords_fa = {حسن‌نیت,تدلیس,نکاح,عیوب مجوز فسخ نکاح,خیار تدلیس}, url = {https://www.jgfs.ir/article_57791.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_57791_9ea9c8208419ecc512ec9c623159d6ee.pdf} } @article { author = {Alasvand, Fariba}, title = {Inequality Criterion in the Definition of Justice: a Philosophical or Theological Issue, Investigating the View Point of Allameh Tabatabaee Related to the Legal Difference between Man and Woman}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {69-86}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In many texts, justice has been defined as granting equal right to the equal people and granting unequal right to the unequal people. Many researchers are of consensus on this definition. However, justice against the concept of equality is seeking for the clarification of justified inequalities and evasion from cruelty regardless of all the equal and unequal aspects among individuals. Hence, the development of a criterion for inequality is considered as the most significant content issues in regard with justice. This article is to illuminate that determining this criterion is regarded a philosophical issue and it is in need of philosophical and theological analysis on the basis of religious texts. In this article, it has been generally investigated the issue in view of Allameh Tabatabaee in Al-Mizan and the results are as follow: 1. In the analysis of justice by Allameh, there is a theoretical gap, since he has not profoundly clarified the formal definition of justice. 2. Although the logic of distribution of right in social justice and Islamic legal justice are different from each other, Allameh has utilized both of the interpretations on the statement of inequality criterion among men and women. 3. Justice up to the formal definition limit is fundamentally considered a philosophical issue and discussing about the legal justice leads to the discussion on the issue of distributive justice and in this regard the philosophy of rights or that of jurisprudence should enter the depth of definition and complete it. 4. The legal differences between two genders are not merely measured by the scale of justice and injustice and they are of other criteria.}, keywords = {Justice,inequality,legal difference,Gender,Allameh Tabatabaee,Al- Mizan}, title_fa = {معیار نابرابری در تعریف عدالت: امری فلسفی یا کلامی؛ بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباره تفاوت حقوقی مرد و زن}, abstract_fa = {در بسیاری از متون نگاشته‌شده دربارة عدالت، این مفهوم به اعطای حقوق برابر به افراد برابر و اعطای حقوق نابرابر به افراد نابرابر تعریف شده است. بسیاری از محققان از این تعریف رسمی فراتر نرفته‌اند؛ درحالی‌که عدالت - بر خلاف مفهوم برابری - به دنبال تبیین نابرابری‌های موجه و جلوگیری از ستم با وجود همة وجوه برابر و نابرابر میان انسان‌هاست؛ بنابراین تبیین معیار نابرابری از مهم‌ترین مباحث محتوایی عدالت‌پژوهی است. این مقاله به دنبال تدقیق این معناست که تعیین این معیار، مبحثی فلسفی و نیازمند تحلیل فلسفی و پیشادینی است یا کلامی و مبتنی بر متون دینی. در این مقاله ضمن طرح مبحث به صورت کلی به واکاوی موضوع در بیان علامه طباطبایی; در المیزان پرداخته‌ شده و نتایج ذیل به دست آمده است: 1. در تحلیل علامه از عدالت، شکافی نظری وجود دارد و علامه از سطح تعریف رسمی عدالت به عمق آن ورود نکرده است. 2. اگرچه منطق توزیع حقوق در عدالت اجتماعی و عدالت حقوقی اسلامی با هم متفاوت‌اند، علامه از هردو تعبیر در تبیین معیار نابرابری میان مردان و زنان استفاده کرده‌ است. 3. عدالت تا مرز تعریف رسمی، اساساً فلسفی است؛ ولی آن‌گاه که از عدالت حقوقی بحث می‌کنیم، به نوعی وارد بحث عدالت توزیعی می‌شویم که دراین‌باره فلسفة حقوق یا فلسفة فقه باید در عمق تعریف برود و تعریف را تکمیل کند. 4. تفاوت‌های حقوقی میان دو جنس را تنها با سنجۀ عدالت و بی‌عدالتی نمی‌توان سنجید و معیارهای دیگری نیز دارند.}, keywords_fa = {عدالت,نابرابری,تفاوت حقوقی,جنسیت,علامه طباطبایی,المیزان}, url = {https://www.jgfs.ir/article_57794.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_57794_851de888b67079fd8e68d64680ef40e5.pdf} } @article { author = {Rajabian, Zohreh}, title = {Investigating the Validity of Traditions on Appropriateness of Woman Prostrating to Husband}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {87-109}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The tradition related to the right of husband before wife has been recited in form of numerous reports in the particular and general narrations. Thanks to the overstatement in this tradition pertaining to the superiority of husband’s position towards wife and its challenging content in addition to the common human right on the equality of woman and man, the investigation and reason of its citation is of great significance. This research investigates the document of tradition and clarifies that it is along with difference in narration by comparing the Shiite and Sunnite texts. Furthermore, the elements like the probability of partial citation and motivation of faking as well as the existence of its signs particularly in some reports leads to the decrease of trusting in tradition. However, the evidences like the repetition of this proposition in form of narrations and the existence of valid and reliable document among them leads to the strong probability of its issuing.}, keywords = {husband’s right,woman prostrating to her husband,gender and traditions,studying tradition}, title_fa = {اعتبارسنجی روایات سزاواری سجدۀ زن بر شوهر}, abstract_fa = {روایت «لو امرت احدا ان یسجد لاحد لامرت المرأة ان تسجد لزوجها» که در صدد بیان اهمیت حق زوج بر زوجه است، در قالب گزارش‌های بسیاری در روایات عامه و خاصه وارد شده است. به دلیل بیان مبالغه‌آمیز این روایت در ترسیم برتری جایگاه شوهر نسبت به زن و چالشی بودن مضمون آن با ادبیات رایج حقوق بشری ناظر به برابری زن و مرد، بررسی متن و دلالت آن اهمیت ویژه می‌یابد. این پژوهش افزون بر سند، خانوادة حدیث را نیز بررسی می‌کند و آشکار می‌نماید این گزاره در مقایسة متون حدیثی ـ اعم از شیعه و سنی ـ دچار اختلاف نقل است. افزون بر آن وجود عواملی مانند احتمال تقطیع و انگیزة جعل و وجود نشانه‌هایی از آن، به‌ویژه در برخی گزارش‌ها سبب کاهش اعتماد به متن حدیث می‌شود؛ از سوی دیگر قراینی ازجمله تکرار این گزاره در غالب نقل‌ها و وجود سند معتبر در میان آنها، به احتمال صدور روایت قوت می‌بخشد.}, keywords_fa = {حقوق زوج,سجدۀ زن بر شوهر,جنسیت و روایات,حدیث‌پژوهی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_57795.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_57795_6dccfb260de450988512e5416ceab001.pdf} } @article { author = {Sattari, Ali and tabatabaei, Maryam al-Sadat}, title = {Behavioral Actions of Hijab in Tragic Event of Ashura and Its Training Consequences}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {111-131}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is the identification of behavioral actions related to hijab in tragic event of Ashura and its training results in order to make salient its behavioral patterns in favor of men and women in the present conditions of community. The research was done through descriptive- analytical methods. First, it was investigated the meaning of hijab in Holy Quran. Afterward, it was described the behavioral actions related to hijab in the conditions, before, while and after Ashura event. Finally, it was analyzed this event in order to identify the training results of hijab. The findings of research illustrates that in every normal and critical condition, keeping veil for men and women present in Ashura event was considered as the most important issue. The behaviors related to hijab include the consideration of religious laws by women and men in Ashura event as well as the training results acquired from the multidimensional concept of hijab in holy Quran and attention to them can provide a collection of exemplary behaviors pertaining to hijab for men and women. Of the training results, it can be referred to multidimensional concept of hijab including hijab in appearance, hijab in meeting, hijab in speech and hijab in the behavior of women in Ashura event. Simultaneous attention to keeping veil in normal and critical conditions and inclusion of both men and women, consistency of observing privacy and hijab, necessity of keeping veil by men and women, as well as the necessity of instruction of hijab since childhood is regarded as the other training results of hijab in Ashura event.}, keywords = {behavioral action,hijab,Ashura,training effects of hijab}, title_fa = {کنش های رفتاری حجاب در واقعه‌ی عاشورا و نتایج تربیتی حاصل از آن}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، شناسایی کنش‌های رفتاری مربوط به حجاب در واقعة عاشورا و نتایج تربیتی حاصل از آن به منظور برجسته کردن الگوهای رفتاری آن در شرایط کنونی برای مردان و زنان جامعه است. پژوهش با روش توصیفی ‌ـ‌ تحلیلی انجام گرفت و در مراحل انجام پژوهش، نخست معنای حجاب در قرآن بررسی شد، آن‌گاه کنش‌های رفتاری مرتبط با حجاب در موقعیت‌ها و اوضاع قبل، حین و پس از واقعة عاشورا توصیف شد. در پایان، تحلیل‌های لازم به منظور شناسایی نتایج تربیتی حجاب با زمینه قرار دادن واقعة عاشورا به عمل آمد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در واقعة عاشورا زنان و مردانی حضور داشته‌اند که حفظ و رعایت حجاب برای آنان در هر وضعیتی - اعم از عادی و بحرانی - از مهم‌ترین اعمال و رفتارها به شمار آمده است. رفتارهای مرتبط با حجاب، افزون بر حیث رعایت شرایع دینی از سوی بانوان و مردان واقعة عاشورا، نتایجی تربیتی در بر دارد که برگرفته از مفهوم چندبعدی حجاب در قرآن است و توجه به آنها می‌تواند مجموعه‌ای از رفتارهای الگوساز را در ارتباط با حجاب برای زنان و مردان فراهم کند. ازجمله نتایج تربیتی می‌توان به رعایت مفهوم چندبعدی حجاب شامل حجاب در ظاهر، حجاب در دیدار، حجاب در گفتار و حجاب در رفتار بانوان حاضر در واقعة عاشورا اشاره کرد. توجه هم‌زمان به حفظ حجاب در وضعیت عادی و بحرانی و اشتمال دوجانبة آن برای زنان و مردان، پیوستگی در رعایت حریم و حجاب، ضرورت صیانت و رعایت حجاب از سوی مردان و زنان و ضرورت آموزش حجاب از دوران کودکی، از نتایج تربیتی دیگر حجاب در واقعة عاشوراست.}, keywords_fa = {کنش رفتاری,حجاب,عاشورا,آثار تربیتی حجاب}, url = {https://www.jgfs.ir/article_57799.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_57799_5aedc1db5fce62a38d92a2f1a84a098e.pdf} } @article { author = {Fathi, Abdullah}, title = {Elucidation of Specific Perceptions related to the Gender on the Basis of Allameh Tabatabaee’s Theory of Mental Understandings}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {133-161}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Feminism initiated as a social and political movement with diverse incentives since the end of nineteenth century has been effective on the different epistemological domains. Perhaps, the most pivotal criticism of feminists is their objection towards the analysis of knowledge and its common criteria. They believe that independence of knowledge, wisdom and mentality of human from social conditions is totally rejected since the emotions and feelings of human are effective on wisdom and knowledge as well. One of the most significant social conditions effective on it is gender. The relativity mentioned by feminists in the feminine and masculine domain of knowledge is not accepted. Nevertheless, it seems that the dissimilarity of thought among men and women and even the epistemological relativity among them can be revealed in another way. The author of this article believes that the difference of thought can be clarified through Allameh Tabatabaee’s theory known as “the theory of mental understandings” and this illumination truly covers the understanding differences among man and woman and it is without the consequences of feministic viewpoints and does not lead to epistemological relativity in factual understandings. To achieve this goal, it is shortly reviewed Allameh Tabatabaee’ theory of mental understandings as well as the meaning of gender in his view and finally, it is presented three modern explanations from specific understandings related to the gender based on this theory. In the first one, it has been utilized the agents of gender understandings, in the second one, the different gender emotions and in the third one, the parallel currents of nature.}, keywords = {feminism,Gender,mental understandings,gender understandings,natural gender}, title_fa = {تبیین ادراکات اختصاصی مرتبط با جنسیت: بر اساس نظریة ادراکات اعتباری علامه طباطبایی}, abstract_fa = {فمینیسم‌ که بـه ‌عنوان یـک جنبش اجتماعی و سیاسی، از سال‌های پایانی سدة نوزدهم با انگیزه‌های گوناگون آغاز شد، تأثیرات خود را در حوزه‌های مختلف معرفتی بر جای گذاشته است. شاید محوری‌ترین‌ نقد‌ فمینیست‌ها که به یک معنا آبشخور دیگر نقدهاست، اعتراضی است که آنان به تحلیل معرفت و معیار‌های رایج آن وارد می‌کنند. فمنیست‌ها معتقدند‌ اسـتقلال معرفت، عقل و ذهن بشر از اوضاع اجتماعی به‌طورکامل مردود است؛ زیرا افزون ‌بر‌ اوضاع اجـتماعی، احـساسات و عواطف آدمی نیز در عقل و معرفت تأثیر دارد که یکی از مهم‌ترین عوامل اجـتماعی مـؤثر‌ در‌ آن‌، «جنسیت‌» است‌. نسبیتی که فمینیست‌ها در حوزة معرفت‌های زنانه و مردانه مطرح می‌کنند، ‌پذیرفتنی نیست؛ ولی به نظر می‌رسد تفاوت اندیشه‌ای در میان زنان و مردان و حتی نسبیت معرفتی در میان آنان را می‌توان به معنای دیگری تصویر کرد. نویسندة این مقاله می‌پندارد این تفاوت اندیشه‌ای از طریق ابداع نظریه‌ای از سوی علامه طباطبایی; دربارة امور اعتباری که به «نظریة ادراکات اعتباری» مشهور شده، تبیین‌پذیر است؛ تبیینی که ضمن پوشش صحیح تفاوت‌های ادراکی میان زن و مرد، پیامدهای دیدگاه‌های فمینیستی را ندارد و به نسبیت معرفت‌شناختی در ادراکات حقیقی نمی‌انجامد. برای دستیابی به این مهم، پس از مروری کوتاه در نظریة ادراکات اعتباری علامه و معنای جنسیت از دیدگاه او، به ارائة سه تبیینِ نو از ادراکات اختصاصی مرتبط با جنسیت بر اساس این نظریه خواهیم پرداخت. در تبیین نخست از اهداف گوناگون در فاعل‌های ادراکی جنسی، در تبیین دوم از احساسات متفاوت جنسی و در تبیین سوم از جریان‌های موازی طبیعت که علامه ذیل بیان نظریة ادراکات اعتباری از آن یاد می‌کند، استفاده شده است.}, keywords_fa = {فمینیسم,جنسیت,ادراکات اعتباری,ادراکات جنسیتی,جنسیت طبیعی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_57801.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_57801_833bd9d787ec14537f8cecbaab332e99.pdf} }