@article { author = {Alasvand, Fariba}, title = {The Entity and Function of Rule Compared with Legal Decree}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {9-30}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Governing is in need of various regulations which can be of different property from the primary decree due to the necessities, expediencies and interventional conditions.  Considering the factor of “the entity of rule”, “the function of rule” and “the process of changing legal decree to the rule”, it can be understood that the entity of rule and legal decision particularly in view of criterion and expediency is considered to be different and the relationship between these two generality and specificity can be deemed to be common. In terms of function, rule is much more extended than legal decree and the legislator cares for the social values and objectives of religion besides putting emphasis on the Islamic decree and he does his duty on account of them. Nonetheless, due to the necessity of Islamic legislation, it is needed a paradigm in order to change the legal decree to the rule in a way that the issued rules are based on the “religious principles” and the religion and needs of government are comprehensively considered in it.}, keywords = {legislation,primary decree,expediency,intervention,Justice}, title_fa = {ماهیت و کارکرد قانون در مقایسه با فتوا}, abstract_fa = {اداره حکومت نیازمند قوانین متنوعی است که ممکن است بر پایه ضرورت‌ها، مصلحت‌ها و شرایط تزاحمی وضع شده، با احکام اولیه متفاوت باشد. با بررسی مؤلفه «ماهیت قانون»، «کارکرد قانون» و «فرآیند تبدیل فتوا به قانون» می‌توان دریافت که ماهیت قانون و فتوا، به ویژه از نظر ملاک و مصلحت، متفاوت بوده و نسبت میان این دو عموم و خصوص من وجه است. قانون از نظر کارکرد، وسیع‌تر از فتواست و قانون‌گذار ضمن تأکید بر احکام اسلامی، به ارزش‌های اجتماعی و اهداف دین هم نظر داشته و بر اساس آنها به قانون‌‌گذاری مبادرت می‌کند. در عین حال، به دلیل ضرورت قانون‌گذاری اسلامی، به الگویی جهت تبدیل فتوا به قانون نیازمندیم که هم عنوان «موازین شرعی» بر قوانین صادره‌ صدق کند و هم نگاهی جامع به دین و نیازهای حکومت در آن لحاظ شده باشد.}, keywords_fa = {قانون‌گذاری,احکام اولیه,مصلحت,تزاحم,عدالت}, url = {https://www.jgfs.ir/article_15033.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_15033_32f8f98efc6c50993c6d378218cc5a5f.pdf} } @article { author = {Entezari, Ali and Veisi, Simin}, title = {The Criteria of Marriage and Marital Satisfaction}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {31-68}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article is the outcome of the study with the purpose of considering the relationship between the criteria of marriage including the romantic love and proportionate marriage with marital satisfaction. In this article, it has been taken advantage of the theory of universal language of love by Hendrix and triangular theory of Sternberg, Yung’s unconscious ideal sample, as well as the theory of proportionate marriage and dealing. The data has been collected via the survey method among the couples resident in Tehran. The result of independent-T test indicated that the amount of tendency of romantic love among the couples with no marital satisfaction is more than that of couples with marital satisfaction; moreover, the amount of tendency towards the proportionate marriage is more among satisfied couples compared with dissatisfied ones. The marital values were mostly observed among satisfied couples. Furthermore, the results of Pearson Correlation test proved the mere existence of relationship between romantic love and marital satisfaction among the satisfied people. In the satisfied group, the proportionate marriage variable is of positive relationship with marital satisfaction while in the other group, it was not observed such a relationship.}, keywords = {romantic love,Marriage,proportionate marriage,marital satisfaction}, title_fa = {معیارهای همسرگزینی و رضایت از زناشویی}, abstract_fa = {این مقاله حاصل مطالعه‌ای است با هدف بررسی رابطة معیارهای همسرگزینی، شامل عشق رمانتیک و همسان‌همسری با رضایت از زناشویی. در این مطالعه از نظریة زبان جهانی عشق هندریکس و نظریة مثلثی اشترنبرگ، نمونة ایده‌ئالی ناخودآگاه یونگ و همچنین از نظریة همسان‌همسری و مبادله بهره گرفته‌ایم. داده‌ها با روش پیمایش از میان زوجین شهر تهران گردآوری شده است. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که میزان گرایش عشق رمانتیک در زوجین ناراضی از زندگی زناشویی بیش از زوجین رضایتمند از زندگی زناشویی و میزان گرایش به همسان‌همسری در زوجین رضایتمند از زندگی زناشویی بیش زوجین ناراضی است. ارزش‌های زناشویی در گروه راضی، بیش از گروه ناراضی مشاهده شد. همچنین بر اساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون، وجود رابطه میان عشق رمانتیک و رضایت از زناشویی در افراد رضایتمند از زندگی زناشویی تأیید شد؛ درحالی‌که چنین رابطه‌ای در گروه ناراضی از زندگی زناشویی دیده نشد. در گروه راضی، همسان‌همسری با رضایت از زناشویی رابطه دارد؛ ولی در گروه دوم، رابطه‌ای میان دو متغیر مشاهده نشد. }, keywords_fa = {عشق رمانتیک,همسرگزینی,همسان‌همسری,رضایت از زناشویی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_15034.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_15034_7331455272e81dd1633541cb3d1ff7d7.pdf} } @article { author = {Mohajer Milani, Amir}, title = {Jurisprudential Decree of Woman’s Outfits on the basis of the 59th Verse, Surah AlـAhzab}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {69-106}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The subject of the present research would be the investigation on the Qur’anic causes of religious veil for women. Determining the jurisprudential decree of women’s wear and considering various functions of it, this research clarifies the kind and limit of clothing in the 59th verse of Surah Al- Ahzab. In this regard, firstly it is considered the function of “this is because of …” and the ideas of morphologists and interpreters and accordingly, it is proved the relationship of them and the principle of clothing. Afterward, by denying the distinctiveness of “from” in “completely cover themselves in front of Non-Mahram men” and reflecting on the stated issues related to the verse, it is concluded that the function of the stated cover in the verse is not only for hiding the covered thing but also for distinguishing the marked thing from the unmarked one. At the end, denying the famous revelation situation of the decree of the verse, it is finalized that the stated religious decree in the verse is considered a necessary and permanent issue. Consequently, it is required that women completely cover themselves with chador or at least a loose and long cover while interacting with non-Mahram men.}, keywords = {Covers,covering face and hands,59th verse of Surah Al- Ahzab}, title_fa = {حکم فقهی پوشش زنان بر اساس آیة 59 سورة احزاب}, abstract_fa = {موضوع پژوهش حاضر، بررسی ادلة قرآنی حجاب شرعی بانوان است. این پژوهش با هدف تعیین حکم فقهی پوشش بانوان و با نظر به کارکردهای گوناگون پوشش، نوع و محدودة پوشش بیان‌شده در آیة 59 سورة احزاب را روشن می‌کند. در این راستا، نخست با بررسی موارد کاربرد ترکیب «ادنی علی» و توجه به آرای واژه‌شناسان و مفسران، دلالت این ترکیب بر اصل پوشش اثبات می‌شود؛ سپس با انکار تبعیضیه بودن «من» در عبارت «یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» و با درنگ در مناط مطرح در ذیل آیه، نتیجه گرفته می‌شود کارکرد پوشش بیان‌شده در آیة شریفه، نه برای پنهان کردن شیء پوشیده‌شده، بلکه به منظور تمایز شیء نشان‌دار از شیء بی‌نشان است. در پایان با انکار شأن نزول مشهور و مولوی دانستن دستور آیة شریفه، نتیجه گرفته می‌شود حکم شرعی بیان‌شده در آیة شریفه، حکمی الزامی و همیشگی است؛ بنابراین بر زنان لازم است در برابر مردان بیگانه ـ افزون بر پوشش کامل شرعی بدن ـ از پارچة بلندی همچون چادر یا دست‌کم از مانتویی بلند و گشاد استفاده کنند.}, keywords_fa = {جلباب,پوشش وجه و کفّین,آیة 59 سورة احزاب}, url = {https://www.jgfs.ir/article_15035.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_15035_4a54cd95c2cbdafff8e98d2a35b36bba.pdf} } @article { author = {Talebi, Abutorab and Fotovat, Akram}, title = {Independent Single Girl’s Life style}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {107-146}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present article is to consider the independent single girl’s life style. First, it has been considered the single girl’s life style utilizing the ideas of theorizers like Torstein Veblen, George Zimel, Max Weber, Adler and Pierre Bourdieu and then it has been done an experimental study through a mixed approach. This research was done via quantitative and qualitative methods. The statistic sample of research is included the girls between 19-45 and resident in Tehran. The inhabitants in the private pensions were studied through the questionnaire and those living in apartments and personal houses were investigated via interview. The reasons and grounds of independent life of the single girls are divided into four branches:  the first branch is related to the girls who have chosen this lifestyle without any special force. The second is tied to the girls who preferred to be independent due to inappropriate atmosphere of family and society such as: dispute among family members or the disagreement of family and society towards some of the wants of them. The third branch has to do with the girls who are independently migrated because of lack of job in their hometown. The last one is concerned with the girls who live independently thanks to the force of job in another city by a governmental organization. In this article, it has been considered the quality and quantity of the girls’ lifestyle.}, keywords = {Lifestyle,independent life,pensions,single house,independent girl,sexual norm}, title_fa = {سبک زندگی دختران مجرد مستقل}, abstract_fa = {هدف این مقاله، بررسی سبک زندگی دختران مجرد مستقل است. در این پژوهش، ابتدا سبک زندگی دختران مجرد با بهره‌گیری از آرای نظریه‌پردازانی چون تورشتاین وبلن، جورج زیمل، ماکس وبر، آدلر و پیر بوردیو‌ بررسی و سپس مطالعة تجربی با رویکرد تلفیقی انجام شده است. این پژوهش به دو روش کمی‌‌ و کیفی صورت گرفته جامعة آماری آن، دختران 19ـ45سالة ساکن تهران هستند. دختران ساکن در پانسیون‌های خصوصی ـ به علت یکسانی شرایط محل زندگی ـ با پرسش‌نامه و دخترانی که در آپارتمان و منازل شخصی زندگی می‌کردند؛ با بهره‌گیری از نتایج مصاحبة حضوری، مطالعه و بررسی شده‌اند. دلایل و زمینه‌های زندگی مستقل از خانوادة دختران مجرد به چهار دسته‌ تقسیم شده‌اند. دستة نخست دخترانی‌اند که به خواست و میل شخص خود ـ بدون هیچ اجبار خاصی ـ به زندگی مستقل روی آورده‌اند. دستة دوم، دخترانی هستند که اوضاع نامناسب محیط خانوادگی و اجتماعی مانند اختلافات خانوادگی یا مخالفت خانواده و اجتماع اطراف با برخی خواسته‌هایشان، آنان را به زندگی مستقل علاقه‌مند کرده است. دستة سوم، دخترانی را در بر می‌گیرد که به سبب کمبود امکان اشتغال در شهر محل زندگی خود، مهاجرت کرده و به زندگی مستقل روی آورده‌اند. چهارمین دسته، از آن دخترانی است که اجبار اشتغال و خدمت در شهر دیگر از سوی سازمان دولتی، آنان را به این نوع زندگی وادار کرده است. در این مقاله، چند و چون سبک زندگی این دختران بررسی شده است.}, keywords_fa = {سبک زندگی,زندگی مستقل,پانسیون,خانة مجردی,دختر مستقل,هنجار جنسی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_15036.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_15036_62fdee19cf126c8dfece4fc28ed26d7e.pdf} } @article { author = {Qiyasvand, Ahmad and Arab Khorasani, Somayeh}, title = {Motherhood Experience of Divorced Women on the Custody of their Children-A Phenomenological Study-}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {145-168}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Marriage and having a family is along with consequences for each person and it provides the ground for developing identity and stability in his life. However, the separation of couples leads to various problems. This issue is along with far more complicated problems for women. The objective of this study is the better understanding of motherhood experiences of divorced women on the custody of their children. The present research is considered a qualitative kind and it has been done through survey method. The data collection was done through the interview and at the end; it has been conversed with 20 women via the purposeful sampling. It was generally achieved four kinds of experiences with the themes of “suspension in womanly sexual identity”, “lack of achievement in motherhood sexual identity finding”, “feeling despair”, and “feeling envious and lonely”. Later, these experiences were separately described in the three grounds and social-economical conditions under the title of “self-centered motherhood, fate- centered motherhood, and child-centered motherhood”. If we consider the four motherly concepts and the three motherly grounds of divorced women in Tehran on a perspective, it can be observed that the clear property of motherhood experience of divorced women in Tehran is the womanly sexual overcoming on avoiding loneliness and passing the motherhood responsibility. In the opposite side, there exist women who are of more unpleasant feeling of sexual identity finding in spite of maternity efforts and taking the motherly responsibilities. In fact, the passage of time, middle age, not being supported by family or children’s father has changed their efforts to failure in motherhood experience. In the middle of range, there are the fatalist motherhood experiences along with some distress. This kind of experience has made them fragile women since they are struggling with some identity.}, keywords = {motherhood experience,divorced women,custody,Family,Phenomenology,Tehran City}, title_fa = {تجربة مادرانة زنان مطلقه از حضانت فرزندان خود (مطالعه‌ای پدیدارشناسی)}, abstract_fa = {ازدواج و تشکیل خانواده برای هر فرد، آثار و پیامدهایی به همراه دارد و موجبات هویت‌بخشی و ثبات زندگی را فراهم می‌کند؛ اما جدایی زن و شوهر موجب بروز مشکلات گوناگونی می‌شود. این امر دربارة زنان با پیچیدگی و مسائل بیشتری همراه است. هدف این مطالعه، فهم تجربه‌های مادرانة زنان مطلقه پس از حضانت فرزندان خود است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. شیوة گردآوری داده‌ها، مصاحبة نیمه‌ساخت‌یافته بوده و در پایان با بیست تن از زنان به شیوة نمونه‌گیری هدفمند گفتگو شده است. برای تحلیل اطلاعات نیز روش کولایزی و موستاکاس به کار رفته است. درمجموع از میان زنانی که در این پژوهش با آنان مصاحبه شد، چهار نوع تجربه با مضمون‌های «تعلیق هویت جنسی زنانه»، «ناکامی در هویت‌یابی جنسیتی مادرانه»، «احساس درماندگی» و «احساس حسرت و تنهایی» به دست آمد. سپس این تجربه‌ها در سه بستر و شرایط اجتماعی و اقتصادی تحت عنوان مادری خودمحور، تقدیرمحور و فرزندمحور، جداگانه و به لحاظ ساختاری توصیف شد. البته چنانچه مضمون‌های چهارگانة تجربه‌های مادرانه و بسترهای سه‌گانة مادری زنان مطلقة شهر تهران را بر روی یک طیف در نظر بگیریم، ویژگی آشکار تجربة مادری زنان مطلقة شهر تهران، غلبة هویت جنسی زنانگی برای دوری از تنهایی و واگذاری وظایف مادری است. در نقطة مقابل طیف، زنانی قرار دارند که با وجود تلاش مادرانه و برعهده‌گرفتن وظایف و نقش‌های مادری، احساس ناخوشایندتری از هویت‌یابی جنسیتی خود دارند. درواقع گذشت زمان، میان‌سالی، حمایت نشدن از سوی خانواده یا پدر فرزندان، تلاش‌های آنان را به شکست در تجربة مادری کشانده است. در میانة طیف، تجربه‌های مادری فاتالیستی هستند که به نوبة خود، گونه‌ای درماندگی و استیصال را تجربه می‌کنند. اتفاقاً این نوع تجربة مادری، از آنان زنانی آسیب‌پذیر ساخته؛ چراکه در گونه‌ای تعارض هویتی قرار دارند.}, keywords_fa = {تجربة مادرانه,زنان مطلقه,حضانت,خانواده,پدیدارشناسی,شهر تهران}, url = {https://www.jgfs.ir/article_15037.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_15037_21f254642ad71d9373dc0c0891ae02db.pdf} } @article { author = {Mirkhani, Ezzat al-Sadat and Shakeri Golpayegani, Tooba and Badreh, Mohsen}, title = {'methodological developments of 'Islamic feminism}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {169-204}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Islamic feminism has been articulated through recent decades as an alternative to traditional Islamic thinking on women’s issues. Scholars who are identified as Islamic feminists use different methodological approaches like hermeneutics, historical criticism, and woman perspective in their works on various subjects of study. These scholars who have different cultural and philosophical backgrounds and some of them do not identify themselves as Islamic feminist, share a characteristic that is their attempt to deconstruct gender ideology attributed to Islam. This paper tries to investigate the methodological components of the academic literature of “Islamic feminist” scholars through a comparative study of their works and finds some philosophical-epistemic bases for their methodologies. These bases, as researched in this paper, include the feminist meta-theory, orientalism, post-modernism and post-structuralism, neo-mutazelism, and progressive Islam.}, keywords = {feminism,Islamic feminism,Islamic feminism as identity,methodologies in Islamic feminism,Islam and women’s rights}, title_fa = {تطور روش‌شناختی در جریان موسوم به «فمینیسم اسلامی»}, abstract_fa = {جریان فکری موسوم به «فمینیسم اسلامی» که در میان علاقه‌مندان به مسائل زنان، یک جایگزین معرفتی برای بازاندیشی مسائل زنان در اسلام و جوامع اسلامی شناخته شده، در سه ـ چهار دهة اخیر کوشیده بر اساس روش‌شناسی تفسیری (به طور ویژه هرمنوتیک)، نقد تاریخی، چشم‌انداز زنانه در رویارویی با مسائل زنان در متون دینی و ... خوانشی جایگزین اسلام در مسائل زنان ارائه دهد. پژوهشگران اصلی این جریان که البته زمینه‌های پژوهشی، دیدگاه‌ها و وابستگی‌های فرهنگی گوناگونی دارند و به لحاظ تمرکز موضوعی نیز آثار متنوعی را در زمینة مسائل زنان در اسلام و جوامع اسلامی تولید کرده‌اند ـ ازآنجاکه می‌خواهند خوانش متفاوتی از رویارویی اسلام با مسائل زنان ارائه دهند ـ همه تحت عنوان «فمینیسم اسلامی» بازشناسی می‌شوند؛ هرچند همه با این نحوه از هویت‌بخشی هم‌داستان نیستند. کاوش مؤلفه‌های روش‌شناختی ادبیات پژوهشی این نویسندگان از رهگذر خوانش تحلیلی ـ تطبیقی آثارشان، ما را از سویی به تطورات صورت‌گرفته در رهیافت‌های روش‌شناسی این گروه و از سوی دیگر به ریشه‌ها و آبشخورهای معرفتی ـ فلسفی آنان (فرانظریة فمینیستی، خاورشناسی، پست‌مدرنیسم و پساساختارگرایی، اعتزال نو و تجددتطلبی یا همان فلسفة پیشروها) رهنمون می‌شود.}, keywords_fa = {فمینیسم,فمینیسم اسلامی,هویت فمینیسم اسلامی,روش‌شناسی,روش‌شناسی فمینیسم اسلامی,اسلام و حقوق زنان}, url = {https://www.jgfs.ir/article_15038.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_15038_a2324c8441d153150280b7a27f3acfd7.pdf} }